zaterdag 6 juli 2013

LE CARNET D'ART D'AZUR - 1

Uitgewerkte notities van 19 juni - 5 juli 2013 in 16 afleveringen

In Nice wordt alom groots Un été pour Matisse aangekondigd: exposities van en rond het werk van Henri Matisse (1869-1954) op maar liefst acht locaties. De opening van al die tentoonstellingen is echter pas over twee dagen. Een deel van de ruimten van het Musée d’Art Moderne et d’Art Contemporain is derhalve afgesloten. Wat er van de vaste collectie te zien is, is al jaren zo goed als ongewijzigd, zodat ik ietwat onverschillig maar weer eens langs een uitvergrote, glad geschilderde en gefiguurzaagde telefoon, lichtschakelaar en eeuwig rokende filtersigaret in een asbak van Wesselman slenter, nog minder dan de keren ervoor waardering kan opbrengen voor de vrouwelijke vrouwenkunst van Niki de Saint Phalle, en de botsafdrukken van door Yves Klein met zijn overzeesblauwe verf ingesmeerde naakte meisjes (zijn ‘levende penselen’) nu toch wel als zeer verouderd ervaar: enerzijds stel ik me er bij voor hoe het kletsen van die jonge lijven tegen het papier op de wand of vloer moet hebben geklonken, anderzijds zie ik de blote lijven voor me van diezelfde vrouwen zoals ze nu zouden kunnen zijn – maar dat tweede zal beslist niet de bedoeling van Klein zijn geweest. 

De rondwandeling over het dak van het Mamacgebouw is altijd aangenaam vanwege de wisselende uitzichten over de stad. Maar opnieuw voel ik me geïrriteerd en zuur worden vanwege een uiteraard als kunst gepresenteerde kleine Eftelingachtige opstelling met gnoomachtige beelden van bekende moderne kunstenaars, zoals Pablo Picasso die het kunstgras maait.

Kunstgrasmaaien, dat is waar ik in elk museum voor hedendaagse kunst bijna uitsluitend nog mee wordt geconfronteerd.

         Gelukkig is er aan de Boulevard Risso, vrijwel meteen buiten het Mamac, een zeker voor zo’n grote stad onooglijk natuurhistorisch museumpje waar ik alvast wat informatie kan opdoen over de natuur van de Var waar we binnen en paar dagen doorheen willen wandelen.