zondag 22 april 2012

LITERAIRE DOORBLOEDING

‘Onderweg naar Norfolk. Zoals de zon aan het eind van een regenachtige middag het paars van een liturgisch gewaad kan aantrekken, of ’s avonds haar diepste rood over de velden kan uitgieten – een leeglopende halsopening na een onthoofding – zo begint ze haar ochtend boven Cambridgeshire als een hostie.’

Zo begint deze week het weblog van mijn schrijvende vriend Benno Barnard op de site van Knack. Ik weet dat hij, in eendrachtige samenwerking met zijn bezige notitiepotlood, mijn roman De hemelse kamer las voordat hij een dag of tien in Engeland verbleef.
En zie daar hoe de doorbloeding in de literatuur werkt.
In De hemelse kamer (uiteraard zelf ook literair doorbloed) staat op pagina 319: ‘(…) terwijl de stad een kleurspoeling kreeg alsof de zon een leeglopende halsopening na een onthoofding was.’ En pagina op 321: ‘(…) dat ik op het balkon van mijn kamer naar de lucht boven de Castiliaanse stadsdaken heb staan kijken tot het offerbloedrood liturgisch paars begon te kleuren.’