vrijdag 12 maart 2010

HOE ZOIETS GAAT

Hoe zou zoiets gaan? Het Letterkundig Museum wil een permanente galerij met portretten van Nederlandse schrijvers tonen en wil daar graag een catalogus bij hebben. Voor dat laatste wordt contact opgenomen met een bekende literaire uitgeverij.
Waarom doet het Letterkundig Museum zoiets niet in eigen beheer? Ik weet het niet. Het antwoord zal waarschijnlijk gezocht moeten worden in de beperkte financiƫle middelen van de instelling?
Waarom De Bezige Bij? Er lijken me meer gegadigden voor zo'n project te zijn. Misschien omdat De Bezige Bij momenteel de grootste schrijversstal heeft? Opnieuw weet ik het niet. Maar waarom ook uitgerekend een literaire uitgeverij, terwijl het om een boek(je) met reproducties van beeldend werk gaat? Geen idee.

Hoe dan ook, op een gegeven moment gaat De Bezige Bij de boekuitgave in productie nemen. Allereerst moet er een omslag komen. En dat komt er. Keurig, traditioneel, honderdvijfentwintig jaar oud portret door Jan Veth van de schrijver A. Aletrino op het omslag, braaf beletterd. Aletrino kan geen kwaad. Heeft bijna geen in 2010 levend mens van gehoord, laat staan iets van gelezen of te vrezen.
Maar hoe gaat dat dan verder?

Iemand moet op een gegeven moment toch de woorden 'niet actueel genoeg' of iets van die strekking in de mond hebben genomen? En De Bezige Bij zou een slechte uitgeverij zijn als ze serieus een boekje met zo'n 'saai', 'traditioneel' en allesbehalve 'commercieel' hoofd op het omslag 'in de markt zou zetten'. Het woord 'promotie' zal achter de deur aan de Van Miereveldstraat vast ook hebben geklonken. Bovendien gaat het 'om de schrijvers' en niet om de kunst.
Actueel hoofd gezocht dus. Dat betekent niets anders dan de schrijverskop die het meest on TV is. Laten ze die kop toevallig bij De Bezige Bij in huis hebben...! Even diagonaal geplaatste letters er aflopend overheen geplakt om het geheel nog meer bij de dynamiek van deze tijd te doen passen en klaar is het Circus K-affiche.

Ik weet niet hoe 'objectief' het Letterkundig Museum wil zijn, in hoeverre het bepaalde uitgevers en schrijvers meer wil promoten dan andere. Hoe gaat zoiets?